amsterdam 1932 - odense 2006
In het verlengde van een thematische verschuiving van kunstbeschouwelijke benadering (van de tweede helft 20e eeuw) naar een meer algemeen levensbeschouwelijke benadering -met voornamelijk religieuze en mystieke aspecten- kan men het werk van de van oorsprong Nederlandse graficus Rho II bezien. Een manier van werken die al herkenbaar is in de etsen van bijvoorbeeld Anton Heyboer. Qua gebruik van vorm en materiaal is de invloed van Heyboer, maar ook van kunstenaars als Jan Montyn en Cees Kortlang, evident. Inhoudelijk echter verwijst de grafiek van Rho II meer naar mythische werelden, dan expliciet naar religie en filosofische dimensies. In het bijzonder de Noordse mythen en sagen drukken een aanzienlijke stempel op de strekking van zijn werk. Bovendien was er het duidelijke verschil in opvatting omtrent de invloed van biografische gegevens op het werk. Daar waar voor veel kunstenaars leven en werk wederzijds op elkaar inwerken, trachtte Rho II leven en werk strikt te scheiden. Het eindresultaat telde, de rest was irrelevant. Een opvatting die hij deelde met bijvoorbeeld de modern kunstenaar Stanley Brouwn. Duidelijk is dat Rho II een kunstenaar was die zich langzaam en met veel omwegen ontwikkelde: het experimenteren met vormen en materialen, het assimileren van invloeden en het zoeken naar een specifiek eigen idioom, leek een eindeloos proces. Zijn pseudoniem, en misschien kan men gezien zijn pogen tot absolute scheiding van privaat persoon en kunstenaarschap beter spreken van zijn "heteroniem", leende hij uit het Griekse alfabet, waar de II niet voor "twee" staat maar voor Phi. Met deze gekozen naam en zijn fascinatie voor de Noordse mythologie, greep hij terug op de culturele roots van het Avondland.
copyright © galerie kalver 2004, Rho II limited editions DK-NL 1978, contact: galerie-kalver@xs4all.nl